
Remissvar gällande åtgärder för stärkt återvändandeverksamhet och utlänningskontroll
Sveriges Stadsmissioner avstyrker förslaget om informationsplikt för myndigheter, då dessa åtgärder inte är proportionerliga eller nödvändiga. Informationsplikten riskerar att leda till oproportionerliga intrång i den personliga integriteten och urholkar tilliten mellan individer och offentliga aktörer. Indirekt påverkar det tillgången till grundläggande rättigheter och välfärdstjänster för utsatta grupper samt kan leda till ökad marginalisering och social utestängning.
Sveriges Stadsmissioner saknar en omfattande och djupgående analys av verkställigheten av utvisningar idag, en barnkonsekvensanalys samt förslag på mindre ingripande och mer effektiva åtgärder.
Om förslaget om informationsplikt ändå genomförs, påpekar Sveriges Stadsmissioner, att det är en för bred definition att uppgiftsskyldigheten för myndigheter ska omfatta uppgifter som den utlämnande myndigheten förfogar över. Att uppgifter ska lämnas till en av de verkställande myndigheterna medför också en risk för att personuppgifter sprids utan tillräcklig kontroll och transparens, vilket strider mot principerna i EU:s dataskyddsförordning.
Förslaget att myndigheter ska vara skyldiga att lämna uppgifter när det finns ”anledning att anta” att en person saknar rätt att vistas i Sverige, saknar en mer precis definition och riskerar att leda till bristande rättssäkerhet. Frågan om informationsutbytet är förenligt med gällande dataskyddslagstiftning är inte tillräckligt utredd.
Sveriges Stadsmissioner avstyrker även förslaget om en ny sekretessbrytande bestämmelse som ska möjliggöra för verkställande myndigheter att inhämta information om en utlänning från andra myndigheter vid behov. Detta eftersom det saknas en tydlig avgränsning för tillämpningen, vilket innebär en betydande risk för godtyckliga och oproportionerliga behandlingar av bland annat känsliga personuppgifter.
Sveriges Stadsmissioner pekar på att den ökande behandlingen av personuppgifter medför en stor risk för att kränka den personliga integriteten, då målgruppen är alla som kan antas sakna uppehållstillstånd, vilket innebär att det även kan omfatta personer som faktiskt har rätt att vistas i landet.
Sveriges Stadsmissioner avstyrker förslaget att kontrollåtgärder vid inre utlänningskontroll ska få vidtas om det finns ”anledning att anta” att en utlänning saknar rätt att vistas i landet, vilket är en sänkning av beviskrav från tidigare ”grundad anledning att anta”. Detta beror på att det då finns en ökad risk för integritetskränkningar, etnisk diskriminering och rasprofilering, och att ett sådant sänkt beviskrav gör att grundprincipen om att kontroller ska utföras rättssäkert och objektivt blir svårare än det redan är idag att upprätthålla.
Sveriges Stadsmissioner avstyrker förslagen om ökad användning av fingeravtryck, fotografier och uppgifter i Migrationsverkets register eftersom det kan innebära en gradvis urholkning av rättssäkerheten i asylförfarandet. Förslaget att sänka åldersgränsen för registrering av fingeravtryck till sex års ålder går emot barnkonventionens grundläggande principer, särskilt rätten till icke-diskriminering och barnets bästa. Förslagen om ytterligare tvångsmedel för att klarlägga en utlännings identitet avstyrks också, särskilt avsaknaden av en tydlig åldersgräns och explicita proportionalitetskrav för barn. Det är oacceptabelt att kroppsvisitera barn för att hitta telefoner och att tvinga barnen att låsa upp telefonerna med biometriska metoder.
Sveriges Stadsmissioner avstyrker förslaget gällande provtagning för vissa sjukdomar i syfte att kunna verkställa beslut om avvisning, utvisning eller överföring, på grund av att det är ett betydande intrång i den personliga integriteten allra helst när barn tvångstestas. Det följs inte heller av efterföljande vårdrättigheter.