Nu byter Sveriges Stadsmissioner utseende  - Sveriges stadsmissioner
/
/
Nu byter Sveriges Stadsmissioner utseende 

Nu byter Sveriges Stadsmissioner utseende 

Den 3 maj byter Sveriges Stadsmissioner logotyp och grafisk profil. Under året kommer lokala Stadsmissionen som är medlemmar i Sveriges Stadsmissioner också få samma utseende. Den gemensamma logotypen binder samman Stadsmissionen i hela landet och är samtidigt en kvalitetsstämpel. Den visar att Stadsmissionen står för ett mänskligare samhälle där alla har makt att forma sina liv och vara delaktiga i samhället.

Genom ett gemensamt grafiskt uttryck hos alla medlemmar stärker Stadsmissionen sin gemensamma identitet och tydliggör att varje lokal Stadsmission är en del av en nationell gemenskap genom Sveriges Stadsmissioner. På så sätt kan den som vill skänka eller få stöd av Stadsmissionen förstå att man får samma professionella stöd, oavsett vilken ort man befinner sig.

— Det känns stort att vi äntligen får visa upp att lokala Stadsmissionen är del av något större, gemensamt och nationellt, där vi tillsammans verkar för ett mänskligare samhälle, säger Karin Timm Östlund, kommunikationsansvarig Sveriges Stadsmissioner och projektledare för varumärkesarbetet.

Arbetet med det gemensamma utseendet har tagit avstamp i gemensamma grundvärderingar, ett idépolitiskt program och gemensam modell för effektmätning. Under tiden har medlemmarna samverkat inom olika områden såsom secondhand, fattigdom och hemlöshet. Samarbetet kring den grundläggande gemensamma kvaliteten och samhörigheten har på så sätt utvecklats före det gemensamma utseendet.

Sveriges Stadsmissioner har samarbetat med TBWA gällande grafisk profil och kommunikationskoncept. Logotypen och den grafiska profilen implementeras under året på samtliga orter där det finns en Stadsmission som är medlem i Sveriges Stadsmissioner – från Umeå i norr till Malmö i söder. Här fortsätter Stadsmissionen att kämpa för alla de som kämpar.


Publicerad: 2023-05-03